Populær på sosiale medier med 4 steg!

Skal du lykkes på sosiale medier i dag så er du avhengig av å vite de fire stegene i POST-modellen!

 

Nummer en: DU er nødt til å vite hvem du ønsker å snakke til, hvilke mennesker du skal nå! (People)

Vi er nødt til å finne et type marked, interesse eller nisje for tiltrekke oss de menneskene vi vil snakke til. Det kan enten være å lage en konto som tar opp viktige endringer i markedsføringsverdenen, at den blir mer digital feks, det kan være at du skal vise frem sminkevideoer eller at du ønsker å dele din kunnskap om gaming.

Det du må vite da er: Hvor er det mest sannsynlig at jeg blir sett? Ja du tenker sikkert at du bare kan poste det på Facebook, Instagram, eller Snapchat også kan det hende du går viral, den sjansen er så liten at vi heller kan gå å kjøpe et flakslodd sammen.

Jeg skal nå forklare deg hvordan den sjansen øker betraktelig, kanskje ikke helt til 100% sikkert, men hjelpe deg ett stykke på vei. Du må finne ut om følgerene dine er sporadiske, bruker deg i sosiale sammenhenger eller om de er avanserte brukere. Sporadiske brukere er de som ser på deg og det du legger ut helt tilfeldig og er umulig å vite hva som gjør at de ser på deg. Så har vi de sosiale brukerne, disse ser på deg i sosiale sammenhenger gjennom delinger eller tips fra venner. Tilslutt har du den avanserte brukeren, dette er den viktigste følgeren du har fordi det er denne som ser alt du gjør, gir deg tilbakemeldinger og er din hjelper i veien videre.

 

Nummer 2: HVA ønsker du å oppnå? (Objectives)

Du er nødt til å sette deg et mål eller noe å jobbe mot, det trenger ikke å være stort eller bemerkelsesverdig i starten! Kanskje det er legge ut 5 bilder på Instagram denne måneden? Eller få lagt ut 10 stories neste uke? Bare noe enkelt i starten. Det er viktig å ha overkommelige mål som gir deg motivasjon. Hvis du lager en konto et sted og sier jeg skal ha 100 likes på første bilde så blir man fort demotivert.

Videre så kan man avklare hva det du kommuniserer skal bidra til å oppnå. Skal det gjøre noen glade? Sinte? Engasjerte? Dette bestemmer du helt selv.

 

Nummer tre: HVORDAN skal du klare det? (Strategy)

Lag en plan for hvordan forhodet til følgeren skal endre seg, følgerne skal se på deg som en morsom person i starten men videre så skal du komme med viktige poenger eksempelvis. Tenker du at du skal drive med forskning eller forklaring av fakta du kan så trenger man lyttere. Ønsker du å markedsføre et produkt så trenger du folk som forstår hva du promoterer er. Driver du med en form for kundeservice så må du ha følgere som støtter og hjelper deg med å gi deg spørsmål eller skal det være enveiskommunikasjon. Dette er viktige små ting som burde tenkes igjennom for å få en best mulig og ryddig konto.

 

Nummer fire: Hva slags sosialt media skal du bruke? (Tecnology)

 

Hvis vi begynner med Facebook så kan vi jo kalle det for nettets Time Square, det er så utrolig mye innhold som er samlet på ett sted at det er vanskelig å komme igjennom, med mindre du har alt for mye penger.

Alle Facebook brukere ser cirka 1,4 sekunder på hver post, i snitt, når de scroller igjennom feeden sin. Da har du ikke store sjansen til å nå ut til ”nye” markeder. Men det du kan gjøre på Facebook er å starte med ett smell, og det må fortsette å bli bedre hele veien. Det kan enten være med bilder, podcast eller video, fordi vi mennesker vi leser 250 til 300 ord i minuttet og hører rundt 500 til 600 ord i minuttet. Derfor vil jeg anbefale deg å lage en video, film eller podcast om du ønsker å dele et lenger innlegg, isteden for å skrive et langt ett og bare få noen likes. Jo mer du engasjerer mennesker jo mer får du tilbake fra dem og her er vi tilbake til det jeg sa tidligere. Finn noe folk ønsker å se, høre eller eventuelt lese.

 

Videre  så kan vi ta for oss Instagram, her er det litt enklere. Mange brukere men her er alternativene få, du kan legge ut enten bilder eller små videoer som følgerne dine kan se, om du tagger folk/merker i bildene med @ eller om du bygger opp en hashtag (emneknagg om du vil) # så vil du få en spredning. Denne spredningen er din venn, vi ønsker jo at vi skal bli kjent igjen eller kunne søkes opp. Da er dette en genial måte å bruke det på. Det som er viktig å huske på når du poster på Instagram er at det er sosiale brukere som ser etter stadig inspirasjon så skill deg ut!

 

Neste er Linkedin, nå er du på jobb. Her legger man IKKE ut bilder fra sydenferien på Granka. Dette er en seriøs kanal hvor det er enten jobbsøking, ansettelsessituasjoner, investorer som følger med på interessante muligheter eller mange andre business situasjoner. Eksempler på hva du gjør her som privatperson er at du deler dine bragder, hva du har fått til eller skapt som andre kan ha interesse av! Som bedrift så er det smart å dele sine visjoner, verdier, mål eller bedriften kan dele vellykkede kampanjer og si hva som var bra eksempelvis.

 

Siste er Snapchat, her kommer Granka inn i bilde, hvis det er det du ønsker. Her kan du være mye mer uformell og ha følgerne/vennene dine i et kamerat perspektiv. Dette er den kanalen hvor folk skal bli kjent med deg og det du gjør, det kan være alt fra dårlige videoer, morsomme videoer, skumle, kunstneriske og egentlig det meste. Men det som er en viktig pekefinger å gi seg selv noen ganger er at du må prøve å være konsistent med det du gjør om du ønsker å gå viralt her. Hvis du Snapper om sminke så er det sikkert det er så mange av de som ser på det som bryr seg at du er hos tannlegen dagen etter. Derfor hold deg på et høyt nok profesjonelt nivå, men lavt nok til at du virker jordnær og ekte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *