Nettbutikk – Lekende enkelt!

Vi er tre studenter som har jobbet med denne deloppgaven i E-handel som vi har fått utdelt av Karl Phillip. Vi fikk litt sjokk når vi åpnet oppgavesettet fordi vi hadde ikke trodd at det skulle være noe så spennende, men samtidig skremmende. Vi fikk beskjed om at vi skulle lage en nettbutikk, lage lanseringsplaner og hele pakka, jeg hadde ingen erfaring med det og det hadde ikke de jeg skulle jobbe sammen med heller.

 

Vi måtte jo bare begynne med noe og det var å finne ut hva vi skulle selge på nettbutikken. Som Lars Bratsberg og Jonas Moe sa når de var hos oss på gjesteforelesning ”Gjør ting fort og gærlig, fiks det senere”. Så vi bare hoppet i det.

Vi hadde to ideer og det var å lage en sammenligningside for merkeklær eller starte en nettbutikk som selger kortholdere. Etter en del drøfting om hvor vanskelig det var å opprette en sammenligningsside valgte vi heller å selge kortholdere. Grunnen til at en sammenlignings side var for komplekst var på grunn av alt vi trengte. Det var fra dyre algoritmer og smart data som følger med på alle prisene hele tiden, og når de forskjellige leverandørene hadde salg og kampanjer ble det litt for mye som et første gangs prosjekt. Siden dette var den første nettbutikken vi skulle lage ønsket vi heller å gjennomføre hele nettbutikken.

Når vi først valgte produktet vi skulle selge, så startet vi med en gang å finne på navn. Vi ønsket noe som var litt kult, men ikke oppbrukt heller. Navnet ble VelgSelv på nettbutikken. Dette står for at man skal kunne velge selv hvordan kortholder man ønsker, det skal ikke gå på bekostning av pris eller design. Alle skal rett og slett ha muligheten til å ha akkurat den kortholderen de ønsker. Da begynte vi med å finne ut hva slags kortholdere vi skulle selge. Vi endte med enkle og slanke kortholdere, kortholdere med plass til telefon og tilslutt kortholdere til telefon, enten etui eller bare en enkel kortholder til å klistre bakpå telefonen.

 

Vi brukte mye tid på å velge hvilket system vi skulle bruke, men etter gjesteforelesning med Andreas Kristiansen og Kenneth Dreyer så ønsket vi å prøve Shopify. Vi gikk til Shopify hvor vi registrerte oss og fikk domene for å kunne starte å bygge nettbutikken. Når nettbutikk domene var oppe så startet vi med å velge oss ett tema vi likte, det skulle se profesjonelt ut slik at vi virker som en seriøs aktør i markedet. Lagde en logo i Shopify som vi er veldig fornøyd med. VelgSelv i store klare bokstaver også med slagordet fra Coco Chanel under ”Mote blir skap for å være umoderne”. I Nettbutikken bruker vi den lyse beige fargen som mal. Den fargen skal være gjennomgående i hele nettbutikken.

Det som er planen med å ha 4 forskjellige farger i ”Om oss” delen er at vi kan ekspandere om vi føler dette er noe vi vil satse på når vi er ferdig med eksamen. Da kan for eksempel den blå være klær, den hvite kan være smykker og den rød/rosa kan være velvære.

 

Vi brukte mye tid på å finne strukturen i nettbutikken slik at den skal være mest mulig brukervennlig, måten vi testet dette på var å bruke familiemedlemmer. Først var det foreldre og besteforeldre for å se om de skjønte hvordan de skulle orientere seg på siden. Da oppdaget vi at ingen fikk med seg produktene vi hadde som ”fremhevede” produkter fordi de heller gikk rett inn på produktkatalogen. Etter å ha endret og gjort om på struktur så ble det mer oversiktlig og foreldre og besteforeldre klarte å finne de ”fremhevede” produktene. Yngre søsken hadde mye mindre problemer med å orientere seg på nettsiden i begynnelsen fordi de er mer vant til å orientere seg på nett. Men de var enige etter at vi gjorde om at det ble enda enklere. Samtidig så var vi nøye med at vi skulle ha en struktur som passet til mobilen fordi som Karl Phillip har sagt da vi hadde besøk av facebook ”så er nordmenn tilgjengelig på mobilen 82% av tiden deres”, da er det størst sjanse for at mobilstrukturen er den som blir brukt.

 

Når strukturen var på plass begynte vi med produktene vi ønsket å ha i nettbutikken vår. Problemet med å få inn produkter ble mindre enn vi trodde, fordi med hjelp av Shopify så brukte vi en app som heter Oberlo, den gjorde at vi kunne hente produkter fra andre nettsteder som for eksempel Aliexpress. Denne måten gjorde at vi kunne bruke produktene som allerede fantes på nett. Vi tok utgangspunkt i prisene på Aliexpress og tenkte hva vi selv var villige til å betale for forskjellige produkter.

Når vi begynte å velge inn produkter var vi opptatt av at de skulle ha en lavest mulig innkjøpspris. Prisen skulle være på maks 40kr, dette gjorde at vi har billige varer. Men målet med siden var jo at den skulle virke som en eksklusiv nettbutikk, men at det var produkter som alle har råd til. Derfor valgte vi å legge inn et slagord i logoen som er ”Mote blir skapt for å være umoderne” dette er sagt av Coco Chanel og er en setning som gjør at vi får ett mer eksklusivt inntrykk. Og flere av produktene er laget av kuskinn som gjør at de ikke virker som ”billige” produkter.

 

 

 

Vi har også jobbet med å få klarna betalingstjenester i nettbutikken, men det var ikke så enkelt som vi trodde. Så selv om vi hadde et mål om å få de som betalingstype så har vi utsatt prosjektet og heller fokusert på å ferdigstille og lansere nettbutikken. Klarna vil være et prosjekt vi fortsetter med etter eksamensperioden.

Det som ble betalingsmetoden er PayPal, dette er en genial og enkel betalingsmåte som gjør at man har en sikker betalingsform for kundene. Samtidig har vi lagt inn 100% garantert sikker betaling på nettbutikken for at den skal få et enda sterkere inntrykk og at våre kunder er trygge på deres kjøp.

 

Objectives and key results eller som det kalles ”OKR” har vært til stor hjelp og det har gjort oss mer målrettet. Vi tvilte veldig på OKR før vi begynte, men det var nok fordi vi var usikre på hva det egentlig er. Slik som Lasse Brurok sa ”Vi i Bookis brukte over ett år i næringslivet på å forstå viktigheten av OKR, det får dere lære her i forelesningene!” Dette var ett klart tegn på at dette må vi bruke for alt det er verdt. Det er at man setter seg et mål som man skal komme til, også setter man seg tre delmål som skal gjøre at man når målet. For en best mulig effekt så skal delmålene være kvantitative. Vi er veldig glad for at vi fikk dette som et hjelpemiddel med tanke på tidspresset vi hadde på nettbutikken. Dette gjorde at vi kunne jobbe mer målrettet mot vårt objektive som var at alle på gruppa skulle tjene 1000 kr hver.